Pressemelding -
Dansk selvironi fra Hatting
Allerede i 1947 begynte de å lage vidunderlige bakervarer ved «Hattings Bageri» i den lille byen Hatting ved Horsens i Danmark. I dag er Hattings bakverk en folkekjær favoritt over hele Norge. Nå serverer Hatting god, dansk steming i nye reklamefilmer.
Reklamebyrået Try har lekt seg med danske stereotyper og lagt grunnlaget for tidenes største profilkampanje for Hatting. Fra uke 23 går kampanjen på lufta i sosiale medier, digitalt og på TV. Vi får se filmer med ekte dansk stemning – og en hyggelig dansk fortellerstemme.
– Nordmenn har vokst opp med disse rundstykkene i frysedisken, men ikke alle har fått helt med seg at det er Hatting de har plukket med seg hjem fra butikken. Nå som konkurransen hardner til, var det viktig å minne forbrukerne på at det er forskjell på rundstykker. Det spesielle med Hatting er at de har sitt utspring i dansk bakerhåndverk, og at de sjokkfryses før de sendes til f.eks. Norge, sier Yngve Holteberget, konsulent i Try.
I tillegg til en dose dansk selvironi, byr filmene også på en annen del av historien. Ved å fryse bakverket mens det fremdeles er nystekt, bevares kvaliteten.
– Vi har i dag en merkepreferanse på 64%, og assosieres med høy kvalitet*. Det er selvsagt en stor fordel å være så tett assosiert med kategorien som Hatting er, men vi vil gjerne minne folk på hva som er unikt med våre produkter. Vi gleder oss til å gi litt ordentlig, dansk godstemning til det norske folk, sier Elin Renbjør, markedssjef i Hatting.
Se filmene her:
Disse står bak filmene:
Byrå: TRY AS
Kreativt team: Øystein Halvorsen og Karin Lund
Konsulent: Yngve Holtberget
Prosjektleder: Mette Lange
Produksjonsseslskap: Heimlich AS
Regissør: Steinar Borge
*Kilde: Nepa tracker per Q1 2018
Emner
Hatting er en del av Lantmännen Unibake Norge. Vi holder til på Langhus sør for Oslo, der vi også har produksjon av pølse- og hamburgerbrød. Lantmännen Unibake eies av Lantmännen, et samvirkeforetak eid av svenske bønder. Mer informasjon finnes på våre nettsider hatting.no.