Gå videre til innhold
Markeds-, innovasjons- og bærekraftsdirektør i Lantmännen Unibake, Aina Hagen og leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge, sammen med administrerende direktører Christian Hoel og Thomas Bjarkholm i REMA og Lantmännen Unibake.
Markeds-, innovasjons- og bærekraftsdirektør i Lantmännen Unibake, Aina Hagen og leder for samfunnsansvar og bærekraft i REMA 1000, Emilie Våge, sammen med administrerende direktører Christian Hoel og Thomas Bjarkholm i REMA og Lantmännen Unibake.

Pressemelding -

REMA 1000 og Lantmannen Unibake sammen om å redusere klimagassutslipp

Hatting-produsent Lantmännen Unibake og dagligvarekjeden REMA 1000 har begge forpliktet seg til å bli klimanøytrale i 2050. Nå tar de felles skritt på veien mot netto nullutslipp.

Lantmännen Unibake har investert i mel fra korn dyrket med mer klimavennlige metoder for å støtte overgangen til et mer bærekraftig jordbruk og redusere egne klimagassutslipp. Hatting pølse- og hamburgerbrød i hyllene hos Rema 1000 bidrar dermed til korndyrking med lavere klimapåvirkning fra 2025.

– Vi kjøper mel fra Klima & Natur-programmet til våre eiere Lantmännen fordi de aller største klimagassutslippene våre kommer fra denne råvaren. For å bli klimanøytrale i 2050 må vi kutte alle utslipp – både fra egen drift og indirekte utslipp fra varene og tjenestene vi kjøper, sier administrerende direktør Thomas Bjarkholm i Lantmännen Unibake.

Må jobbe sammen for å oppnå global forpliktelse

Både REMA 1000 og Lantmännen Unibake har forpliktet seg til Science Based Targets Initiative (SBTi). Det er et globalt samarbeid med blant annet FN og Verdens Naturfond som sørger for at bedrifters klimamål er i tråd med målene i Paris-avtalen.

Begge selskapene må dermed rapportere årlige CO2-kutt, inkludert indirekte utslipp – omtalt som scope 3-utslipp. Disse utslippene har man ikke direkte kontroll på selv da de ligger et annet sted i verdikjeden.

– Hatting er REMA 1000 sitt scope 3. Det betyr at deres utslipp faller når vi tar grep. For å få til kutt og nå målene for de indirekte utslippene, er vi avhengige av å jobbe sammen gjennom hele verdikjeden, sier Bjarkholm.

Han peker på hvordan den felles forpliktelsen gjennom SBTi gjør det ekstra motiverende – og ikke minst enklere – å jobbe sammen med REMA 1000.

– At vi har samme mål, gir felles prioriteringer som gjør det enklere å få til utslippskutt. Til syvende og sist handler dette om at jorda vår skal være et godt sted å være også for barnebarna våre og senere generasjoner, utdyper Bjarkholm.

Heier på leverandører som tar ansvar

Administrerende direktør i REMA 1000 Norge, Christian Hoel, heier på alle leverandører som tenker helhetlig for å kutte utslipp i hele verdikjeden.

– Våre verdier bygger på at vi skal ta samfunnsansvaret vårt på alvor. Når selskapet bak Hatting gjennomfører tiltak for å redusere utslipp fra korndyrking, kutter vi samtidig utslipp fra produktene vi kjøper av dem. Det er når vi jobber sammen vi ser en reell endring, sier han.

Hoel håper initiativet kan motivere andre aktører til å jobbe sammen med sine leverandører.

– Kampen mot klimaendringene er en dugnad. Samarbeid må til for å få til klimagrep så langt bak i verdikjeden som overhodet mulig, sier han.

Enklere for forbruker å ta bærekraftig valg

Hatting pølse- og hamburgerbrød er nå en del av Klima & Natur-programmet. Derfor står det Klima & Natur på posene i hyllene hos REMA 1000.

Det er et program det svenske bondesamvirket Lantmännen startet i 2015 for å redusere klimapåvirkningen fra landbruket og fremme biologisk mangfold. Disse bøndene eier Lantmännen Unibake, som altså står bak Hatting.

– Kundene – særlig de yngre – ønsker å ta mer bærekraftige valg når de handler. Klima & Natur på posene gjør det tydelig hvordan man som privatperson kan støtte bondens innsats for et mer bærekraftig jordbruk, sier Bjarkholm.

Enkelt forklart inngår Lantmännen kontrakter med kornbønder som forplikter seg til å dyrke et visst antall hektar korn etter programmets retningslinjer. De får kompensasjon for dette som gir dem mulighet til å gjøre nødvendige tilpasninger og investeringer i utstyr, blant annet bruk av fossilfritt drivstoff til traktorer og maskiner og GPS for presis gjødsling. Gjør de dette, kan de dyrke korn mer klimavennlig.

Se komplett liste over kriterier og mer informasjon om Klima & Natur

Nå har Lantmännen Unibake kjøpt melmengden som trengs for å produsere Hatting pølse- og hamburgerbrød til REMA 1000 i løpet av ett år gjennom Klima & Natur-programmet*.

*Korn dyrket på gårder innlemmet i Klima & Natur-programmet håndteres etter massebalanseprinsippet. Det betyr at det blandes sammen med konvensjonelt dyrket korn når bonden leverer det ved mottaket. Årsaken til dette er at det ville økt kostnadene vesentlig å skille korn innenfor og utenfor programmet. Denne tilnærmingen innebærer at kornet ikke kan spores, men Lantmännen balanserer likevel hvor mye som dyrkes i henhold til programmet. Dette sikrer at de ikke selger mer enn volumet som er dyrket den aktuelle avlingssesongen.

Klima & Natur: Kort fortalt

Klima & Natur er et viktig verktøy for å omstille til mer bærekraftig matproduksjon som når klimamålene i Paris-avtalen innen 2050. Det ble satt i gang av det svenske bondesamvirket Lantmännen i 2015. Hvete dyrket i henhold til programmet har en redusert klimapåvirkning på 30 prosent sammenlignet med gjennomsnittlig, tradisjonell kornproduksjon i Sverige i 2015.

Programmet er godt etablert i Sverige og Finland, blir tilgjengelig for bønder i Danmark i 2025 og ambisjonen er at norske bønder skal få mulighet til å være med i løpet av noen år.

Related links

Emner

Kategorier


Lantmännen Unibake er en av Norges største leverandører av fryste bakervarer til storhusholdning og dagligvare, sistnevnte under merkevaren Hatting. Vi har to moderne bakerier i Norge – på Langhus sør for Oslo og i Lier utenfor Drammen. Der jobber 160 dedikerte medarbeidere med lidenskap for god bakst for å løse morgendagens utfordringer i bakeribransjen - hele tiden med bærekraft som bakteppe.

Lantmännen Unibake er et ledende internasjonalt bakerikonsern med over 6.000 ansatte i mer enn 20 land, eid av svenske bønder gjennom samvirkeforetaket Lantmännen. Det gjør at vi er involvert i hele verdikjeden og har mulighet til å gjøre justeringer i alle ledd. Vi tar ansvar fra jord til bord.

Kontakter

Thomas Bjarkholm

Thomas Bjarkholm

Administrerende direktør +47 98 28 86 78
Aina Hagen

Aina Hagen

Pressekontakt Markeds- og innovasjonsdirektør +47 908 98 768
Christel Nordhagen

Christel Nordhagen

Pressekontakt PR- og digitalansvarlig +47 97 54 39 39
Media Content Panel
Lantmannen Unibake og REMA 1000 sammen mot netto nullutslipp
Lantmannen Unibake og REMA 1000 sammen mot netto nullutslipp
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
1920 x 1080, 1.12 MB
Last ned
Media Content Panel
Hatting-produkter hos REMA del av program for fremtidens jordbruk
Hatting-produkter hos REMA del av program for fremtidens jordbruk
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.jpg
Størrelse:
2048 x 1536, 735 KB
Last ned
Media Content Panel
Hatting Gourmet grov burgerbrød
Hatting Gourmet grov burgerbrød
Lisens:
Bruk i media
Filformat:
.png
Opphavsrett:
Lantmännen Unibake
Størrelse:
529 x 1606, 1.05 MB
Last ned

Relatert innhold

Lidenskapelig opptatt av god bakst siden 1880

Lantmännen Unibake er en av Norges største leverandører av frosne bakervarer til storhusholdning og dagligvare, sistnevnte under merkevaren Hatting. Vi har to moderne bakerier i Norge – på Langhus sør for Oslo og i Lier utenfor Drammen. Der jobber 160 dedikerte medarbeidere med lidenskap for god bakst kontinuerlig for å løse morgendagens utfordringer i bakeribransjen. Lantmännen Unibake er et internasjonalt bakerikonsern med over 6.000 ansatte i mer enn 20 land, eid av svenske bønder.

Lantmännen Unibake Norge

Berghagan 2
1405 Langhus
Norge