Pressemelding -
Flere foretrekker Hatting pølse- og hamburgerbrød
Hatting pølse- og hamburgerbrød har styrket sin markedsposisjon og er det desidert best kjente og mest foretrukne merket.
Hatting øker preferansen
Forbrukeren mener Hatting har saftige og sunne pølse- og hamburgerbrød. Andelen som mener Hatting har høy kvalitet, er ferskt og moderne har økt det siste halvåret. Dette fremgår av Nepa-rapporten for fjerde kvartal 2018. (Kilde: Nepa AB, Quarterly brand tracking report, Q4 2018, Hotdog buns and hamburger buns NO).
– Det er klart jeg blir glad av å lese denne rapporten. Vi produserer pølse- og hamburgerbrødene våre her på Langhus og jeg jobber hele tiden tett med produksjonsavdelingen. Her står kvalitet og smak alltid i høysetet. Det tror jeg forbrukerne merker, sier Ulrika Tivert Sølvberg, kategorisjef i Hatting.
Kjent merkevare
Hattings merkevarekjennskap har også styrket seg det siste året. Andelen som sier de kjenner Hatting-merket har økt med 15 prosentpoeng sammenlignet med samme periode i fjor. 90 prosent av de som har kjøpt produktene ønsker gjenkjøp.
Økt merkevarekjennskap skyldes godt samarbeid med butikkene. I tillegg har Hatting hatt synlige kampanjer. Lanseringer, som grove pølse- og hamburgerbrød med havre, har også fått mye oppmerksomhet og bidratt til innovasjon i kategorien. I 2019 kommer det flere innovasjoner fra Hatting med toppskårne pølse- og hamburgerbrød.
I 2018 solgte Hatting 7,3 prosent flere pølse- og hamburgerbrød sammenlignet med året før, mens resten av markedet gikk opp 4,5 prosent. Hattings markedsandel i kategorien gikk opp 1,1 prosentpoeng, til 42,8 % prosent. (Kilde: Nielsen Norge, total pølse- og hamburgerbrød, solgte enheter siste 52 uker total DVH).
– Suksessen med Hatting pølse- og hamburgerbrød skyldes målrettet arbeid i alle ledd. Uten et godt samarbeid med kjedene hadde vi aldri klart dette, sier Christine Haslerud Høimyr, KAM i Hatting.
Fra februar 2019 blir Rema 1000 eneste aktør i markedet som selger de populære pølse- og hamburgerbrødene. En kontinuerlig satsning på gode produktlanseringer, butikkeksponering og markedsaktiviteter skal sikre fortsatt kategorivekst.
– I REMA 1000 ønsker vi å selge de produktene kundene vil kjøpe, og det er en glede å selge Hattings pølse- og hamburgerbrød til bare lave priser. Det skal vi fortsette med, sier Nicolay Magnussen-Larvåg, kategoriansvarlig i REMA 1000.
Historiske Hatting
Den gang kjent som Pølsebrødbaker’n begynte vi å produsere pølsebrød i 1970. Fra 1980 ble bakeriet etablert der det ligger i dag på Langhus. Pølse- og hamburgerbrødene fra bakeriet på Langhus ble etter hvert kjent under navnet Skoga.
Fra 2010 kom alle produktene fra Langhus inn under merkenavnet Hatting. Hattings pølse- og hamburgerbrød er godt kjent fra dagligvarebutikken. Mange har også spist de gode brødene når de kjøper en pølse eller burger fra kiosk eller bensinstasjon.
Emner
Kategorier
Hatting er en del av Lantmännen Unibake Norge. Vi holder til på Langhus sør for Oslo, der vi også har produksjon av pølse- og hamburgerbrød. Lantmännen Unibake eies av Lantmännen, et samvirkeforetak eid av svenske bønder. Mer informasjon finnes på våre nettsider hatting.no.